Masinės informacijos priemonių įtaka sveikatai

Masinės informacijos priemonių įtaka sveikatai

Masinės informacijos priemonės šiuo metu yra viena iš svarbiausių daugelio žmonių užimtumo formų. Mes gyvename išmaniųjų technologijų amžiuje. Internete įvairaus pobūdžio informaciją skelbia naujienų portalai, įmonės, savo nuomonę reiškia ne tik komentatoriai, bet ir politikai bei nuomonių formuotojai (influenceriai), siekdama užtikrinti informacijos pasiekiamumą, į virtualią erdvę keliasi ir tradicinė žiniasklaida.

Yra nustatyta, kad šis informacinis ir technologinis burbulas skirtingas kartas gali veikti skirtingai. Vadovaujantis amerikiečių sociologų W. Strausso ir N. Howe‘o teorija, kas 20 ar net 10 metų užauga nauja žmonijos karta, turinti savo unikalią pasaulėžiūrą bei specifines asmenybės savybes:

  • Pagal sociologų atliktus tyrimus, X karta (gimę 1964–1983 m.) yra orientuota į šeimą ir pasižymi savarankiškumu, atsakingumu, pasitikėjimu savimi, darbštumu, išsilavinimu bei aktyvumu. Pagrindinis jų gyvenimo moto – judėjimas į priekį. Daugeliui iš jų yra svarbus ne tik profesinis, bet ir dvasinis tobulėjimas.
  • Y kartos atstovai (gimę 1984–2003 m.) gimė pačiame kompiuterizacijos įkarštyje. Jie, pasak mokslininkų, yra „interneto bei socialinių tinklų vaikai“, išsiskiriantys savo lankstumu, greitumu bei imlumu. Šiai kartai labai svarbi yra aplinkinių nuomonė, todėl jie daug laiko skiria savo išvaizdai bei įvaizdžio formavimui. Tai sveikuolių generacija (tikri maisto gurmanai), kuriai yra nesvetimos vegetarizmo, ekologijos idėjos ir labai liberalios pažiūros į šeimą bei narkotines medžiagas. Tačiau internetinėje erdvėje sukūrę unikalią ir savitą bendravimo kalbą, realiame gyvenime jie tapo labiau užsisklendę bei vieniši.
  • Su išmaniosiomis technologijomis išaugusi Z karta (gimę 2003–2010 m.) kardinaliai skiriasi nuo ankstesniųjų. Ją mokslininkai vadina „Google“, „Facebook“ karta. Jos atstovai yra labai inovatyvūs ir priklauso skaitmeninei kartai, kuri auga su išmaniaisiais telefonais, planšetėmis bei kompiuteriais. Jie yra tikri technomanai, visą savo laisvalaikį praleidžiantys prie išmaniųjų įrenginių bei socialiniuose tinkluose, ir labiau yra linkę dirbti individualiai. Šiai kartai (per įvairias informacines, išmaniąsias technologijas bei internetą) atsirado unikali, neribota bei operatyvi ir įvairiapusė pasaulio pažinimo galimybė. Jiems yra būdingas savotiškas skaitymo būdas, kuris dar vadinamas kilpiniu (paviršiniu), pasireiškiantis apžvalginiu teksto peržvelgimu akimis. Skaitymo būdas dažnai yra lydimas įvairių papildomų garsų bei vaizdų. Todėl jiems yra ne tik sunkiau suprasti tekstą, bet ir jį atpasakoti. Toks nelinijinis ir nenuoseklus teksto skaitymas, pasak mokslininkų, lemia infantilumą, socialinį autizmą, multimedialinį raštingumą, vartotojiškumą. Galima apibrėžti tokius pagrindinius Z kartos bruožus: komunikacijos, teksto analitinio, kritinio vertinimo bei prasmingo jo perteikimo stoka. Jie nemėgsta griežtų taisyklių, vengia apribojimų, greitai orientuojasi, imlūs naujovėms bei ieško inovatyvių idėjų.
  • Alfa kartos vaikai (gimę po 2010 m.) Pasak psichologų, Alfa kartos atstovai yra multiatlikėjai (jiems nesunku vienu metu daryti kelis darbus, bet jie trumpiau išlaiko dėmesį ties vienu darbu). Emociškai jie yra uždaresni bei jautresni, nekantrūs bei norintys iš karto patenkinti visus savo poreikius. Ši karta technologiškai raštingiausia, bet yra linkusi mažiau bendrauti tiesiogiai ir jiems yra kebliau taisyklingai rašyti. Nepaisant to, mažamečiai puikiai orientuojasi išmaniuosiuose telefonuose, „Youtube“ ir kituose informacijos kanaluose bei nesunkiai susiranda juos dominančią informaciją.

Remiantis pateikta kartų klasifikacija ir bendrais jų bruožais galime daryti išvadas, kad kuo vėlesnė karta, tuo daugiau savo laiko ji skiria informacinėms technologijoms ir tuo labiau ji yra nuo jų priklausoma.

INTERNETO POVEIKIS

VeiksnysBendras poveikisPoveikis sveikatai
Gyvenimas Internete: dauguma šiuolaikinių vaikų lauke praleidžia tik apie 4 valandas per savaitęPasinėrus į virtualų pasaulį septynias dienas per savaitę, realybė gali atrodyti ne tokia jau ir įdomi. Formuojasi priklausomybė. JAV mokslininkai pirmą kartą istorijoje konstatuoja, kad gerovės, pertekliaus bei vartotojiškumo laikotarpiu auganti vaikų karta pasižymi žemesniu intelektu nei tėvų. Be to, mažėjant sisteminių ir visapusiškų žinių poreikiui, nuolat silpnėja kritinio mąstymo gebėjimas. Žinios tampa fragmentiškos ir išsamios tik siaurose ir konkrečiose srityse.Dėl nepakankamo organizmo judėjimo (hipokinezijos) organizme smarkiai skyla baltymai bei atrofuojasi skersaruožiai raumenys, o kaulinis audinys praranda daug mineralinių medžiagų – ypač kalcio. Sumažėjus fiziniam aktyvumui, ne tik sutrinka medžiagų apykaita, dėl ko daugėja nutukusių žmonių, vystosi įvairūs stuburo iškrypimai, bet ir daugėja susirgimų su tuo susijusiomis nervų, širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis.1992-2012 Lietuvoje atliktas tyrimas parodė daugelio moksleivių fizinio pajėgumo rodiklių (ištvermės, raumenų jėgos, lankstumo, aerobinio pajėgumo) prastėjimą
Kaip veikia žmogaus sveikatą informacijos perteklius.  Tyrimai rodo, kad XXI amžiuje žmogus kiekvieną dieną atakuojamas tokiu kiekiu informacijos, kurios užtektų 174 laikraščiams. „Informacinio nuovargio sindromas“ (information fatigue sindrome)Nuolatinis noras ieškoti naujos informacijos (gal atsirado kas nors naujo);Sumažėja sprendimų priėmimo kokybė (per daug prieštaringų duomenų, kurie ateina dideliu greičiu, t. y. nėra galimybės juos apgalvoti).Blogėja dėmesio koncentracija (nuo 12 sekundžių 2000m. sumažėjo iki 8 s. -2017m.);Vystosi neproduktyvus multiveikimas (imamasi nuveikti daug darbų, bet iki galo nieko nepadaroma, sunku susiorganizuoti);Liguistas skubėjimas (hurry sickness) – skubama viską atlikti kuo greičiau, Informacijos tikrinimas (plug in) – nuolatinis noras su kuo nors palaikyti kontaktą;Liguistai bijoma nesuspėti;Dirglumas ir priešiškumas (kiekvienas delsimas sukelia dirglumą, norisi nedelsiant gauti atsakymus į klausimus, pradeda erzinti aplinkiniai);Nuolatinis el. pašto, žinučių programėlių ir kt. elektroninės informacijos tikrinimas.Nerimas ir nemiga (galvoje nuolat sukasi dienos įvykiai bei mintys apie tai, kad po nakties viskas gali pasikeisti);Streso simptomai (padažnėjęs širdies plakimas, kintantis kraujospūdis, skrandžio skausmai).Smegenys nuolat yra aktyvioje būsenoje ir nepailsi, ilgainiui prarandamas gebėjimas reguliuoti aktyvumo bei budrumo lygį.Sutrinka motorinių funkcijų vystymasis, nes šiuolaikines išmaniąsias technologijas valdyti pakanka vien tik piršto pabraukimo ar pelytės paspaudimo. Tokie veiksmai, veikdami mažesniu polisensoriniu lygmeniu, daug silpniau veikia smegenų pusrutulių tarpusavio sąveiką, refleksus bei raumenų atmintį, todėl gali išsivystyti skaitmeninė silpnaprotystė (demencija). Dėl šios priežasties vaikams tampa sudėtinga ne tik rašyti raides, bet ir tiesiog užsirišti batų raištelius.
Kaip žmogaus sveikatą veikia informacinis deficitas?  „Informacinė izoliacija nuo pasaulio – tai beprotybės pradžia“ (A.I.Bergas);Stebimas psichofiziologinis (individualus) ir socialinis (kolektyvinis) poveikiai mažinantys darbo efektyvumą.Tyrimai rodo, kad vos 15 sekundžių žmogų izoliavus atskirame kambaryje nuo visų informacijos šaltinių ir prie jo kūno prijungus prietaisus davikliai pradėdavo fiksuoti kvėpavimo bei širdies ritmo padažnėjimą.
Kokios apskritai grėsmės sveikatai slypi virtualioje erdvėje?  Nepageidaujami ar net pavojingi gyvybei kontaktai įvairiose pažinčių svetainėse;Traumuojančio ir smurtinio turinio vaizdo įrašai bei žaidimai;Patyčios komentaruose;Nesąmoningas virtualiosios erdvės perkėlimas į realybę.Britanijos mokslininkai įrodė, kad dažnas įvairių virtualių programų naudojimas susijęs su pervargimu, antsvoriu bei agresyviu elgesiu;Kompiuteriai, planšetės, televizoriai bei išmanieji telefonai skleidžia mėlyną šviesą, kuri yra labai kenksminga regėjimui bei skatina galvos skausmą ir akių perštėjimą;Ilgiau nei penkias valandas besinaudojantiems išmaniaisiais įrenginiais vaikams atsiranda didelė miego trūkumo tikimybė bei sutrinka biologinio laikrodžio ritmas. Jie prasčiau maitinasi, vartoja daugiau energinių bei saldžiųjų gėrimų, yra mažiau fiziškai aktyvūs, dažniau būna suirzę ir nepatenkinti.

TRADICINĖ ŽINIASKLAIDA

Žiniasklaida yra ketvirta pasaulyje galia, kuri gali formuoti nuomonę. Vieni pagrindinių informacijos ir naujienų šaltinių be jau aptarto interneto, yra laikraštis, radijas, televizija. Juose yra apstu įvairios informacijos, todėl svarbu mokėti ją atsirinkti.

Visi sklaidos ir informacijos šaltiniai yra neatsiejami nuo mūsų kasdienybės. Žiniasklaida – priemonė siųsti žinią ir taip lengviau skleisti informaciją visame pasaulyje. Ši sritis informuoja apie vykstančius pokyčius pasaulyje, pabrėžia iškilusias problemas ir skatina apie jas susimąstyti, pasakoja įvairias istorijas ar tiesiog leidžia atsipalaiduoti, skaitant lengvo turinio publikacijas. Tačiau yra svarbu išlikti racionaliam ir mokėti kritiškai įvertinti girdimą, skaitomą ir matomą turinį.

Kaip tarp žmonių, taip ir žiniasklaidoje, galima patekti į nelabai tinkamą draugiją. Žiniasklaida gali būti apgaulinga. Atrodytų, jog vyresni žmonės turėtų būti pažeidžiamiausia socialinė grupė, kuri neturi didelių skaitmeninio ir medijų raštingumo įgūdžių. Tačiau neseniai atlikti tyrimai rodo, jog net 2/3 jaunų žmonių pasitiki socialiniais tinklais ir ten dalinasi informacija, priimdami ją ir net nesusimąstydami, ar tai tikra, ar ne. Šiandien, kai socialinės medijos tampa vienu iš pagrindinių informacijos gavimo šaltinių, kai dalis pasaulio žiniasklaidos yra naudojamos propagandos tikslais bei vis dažniau pastebimas didelis jaunimo pasitikėjimas internete randama informacija, būtina vis daugiau dėmesio skirti medijų raštingumo ugdymo klausimams.

Dar 2009 metų pabaigoje iš Ispanijos aikštės Romoje pasaulį pasiekė popiežiaus Benedikto XVI žodžiai apie žiniasklaidos nuodijamąjį poveikį:

Kasdien laikraščiai, televizija ir radijas skelbia, kartoja ir sutirština blogas naujienas, tad priprantame prie didžiausių baisybių, esame jų pripildomi ir tam tikra prasme apnuodijami jomis, nes neigiamas poveikis niekada iki galo nepanaikinamas, o kasdien kaupiasi. Jis slegia širdį ir juodina mintis… Mieste gyvena ar bando išgyventi nematomi žmonės, kurie retsykiais pakliūva į laikraščių antraštes ar televizijos žinias ir yra išsunkiami iki paskutinio lašo, kol tik naudinga apie juos rašyti ir juos rodyti. Tai iškrypęs mechanizmas, kuriam, deja, atsispiria tik nedaugelis. Miestas iš pradžių juos slepia, o po to išstato visiems apžiūrėti, negailestingai ar su apsimestiniu gailesčiu. O kiekviename žmoguje tveria troškimas būti laikomam žmogumi, šventa esybe, nes kiekviena žmonių istorija yra šventa ir reikalauja nuoširdžiausios pagarbos.

VeiksnysBendras poveikisPoveikis sveikatai
Korumpuota, nuo užsakovų tikslų, poreikių ir vaizduotės priklausoma žiniasklaidaInformacija gali būti klaidinanti, bet dažnai priimama kaip tiesa. Pavyzdžiui, įvairių pramogų verslo atstovų, politikų, kitų ryškių asmenybių privataus gyvenimo viešinimas. Vieni iš jų užsako, kad kokia nors redakcija informuotų visuomenę apie jų gyvenimą ir taip populiarumo reitingas kiltų. Kiti sulaukia žiniasklaidos dėmesio dėl savo pasisakymų, elgesio, aprangos ir kt. Todėl tokia informacija dažnai būna iškreipta ir neatitinkanti tikrovės.Daug laiko televizorių žiūrintys, laikraščius skaitantys žmonės pasaulį mato labiau priešišką ir pavojingą, patys jaučiasi mažiau saugūs.   Daug filmų, programų ar žaidimų mažina jautrumą agresijai, iškreipia tikrovės suvokimą;   Gausiais moksliniais tyrimais yra įrodyta, kad egzistuoja „savižudybės užkrėtimo“ efektas, vadinamas Verterio efektu. Prie šio efekto atsiradimo ir paplitimo itin daug prisidėjo žiniasklaida, romantiškai ir patraukliai aprašydama savižudybes bei žymių žmonių mirtis (princesė Diana ir pan.)
„Melagienos“ – tai sąmoningai sugalvotas melas, kuris siekia konkrečių piktavališkų ir užslėptų tikslų.Melagienomis naudojasi tam tikri žmonės, kurie siekia kokios nors naudos ir tai daro sąmoningai, sukurdami ar perkonstruodami tiesą taip, kad jiems būtų naudinga ar lengva pasiekti savo tikslų.
Blogų naujienų „sutirštinimas“Lietuvos žiniasklaidoje gerų naujienų būna itin retai, o blogosios kartojamos itin dažnai.Pavyzdys – tendencingai, be konteksto – bendro mirusiųjų per laikotarpį skaičiaus, pateikiamos naujienos apie corona virusą.  
Smurtinė žiniasklaidaEksperimentai rodo, kad agresyvaus elgesio vaikus galima išmokyti. Per vaizdines informacijos priemones įvairaus amžiaus žiūrovams tapo prieinami nepageidautino elgesio modeliai, nes normaliame gyvenime žmonės retai mato brutalią agresiją ar sunkius nusikaltimus. Televizijų programose smurto ir agresijos vaizdų pateikiama nepalyginti daugiau nei jų įvyksta realybėje.­ Be to jie pateikiami kaip „normalūs“ ar netgi aprašomi kaip „romantiški“ veiksmai

REKLAMA

Reklama šiuo metu sutinkama vos ne kiekviename žingsnyje: televizijoje, radijuje, spaudoje, vitrinose, ant transporto priemonių, lauko stenduose, internete ir t.t. Pastaruoju metu žiniasklaidoje daugėja paslėptos reklamos. Nors tokia reklama draudžiama,  tačiau vartotojas dėl pateikimo formos dažnai jos neatpažįsta ir jam net neįtariant gali būti įtakojamas jo pasirinkimas ar nuomonė. Pavyzdžiui, žmonės, neturintys kritinio mąstymo, patiki įvairia reklama ir prisiperka gydytojo nepaskirtų ir visai nereikalingų jiems vaistų ar papildų, kurie gali netgi pakenkti sveikatai.

Reklamos intarpų dažnumas televizijoje jau pasiekė tokį mastą, kad dažnai užgožia pagrindinę temą ar siužetą ir ne tik blaško dėmesį, bet ir trukdo susikaupti bei kokybiškai sekti žiūrimą informaciją.

Pagal Lietuvoje atliktos (reklamos įtakos žmogui) apklausos rezultatus reklamą žiūrinčiųjų amžius yra gana įvairus, bet dažniausiai ją žiūri jaunimas – pati imliausia grupė pagal aprašytus skirtingų kartų bruožus:

  • iki 18 metų amžiaus (37,9 proc.),
  • nuo 18 iki 20 metų (37,1 proc.),
  • nuo 21 iki 23 metų (12,9 proc.).

Pagal apklausas 37,5 proc. žmonių neturi savo nuomonės, todėl vadovaujasi reklamos patarimais. Labai populiari yra internetinė reklama, nes internetas yra sparčiausiai besivystanti masinės komunikacijos priemonė. Nustatyta, kad 36,6 proc. verslininkų reklamai skirtų nuo 10 iki 20 proc. savo pajamų.  

Reklamos tipasBendras poveikisPoveikis sveikatai
Komercinė reklamaŠios reklamos tikslas – kuo gražiau, išmaniau pristatyti ir išgirti daiktą, kad žmogus juo susidomėtų ir nusipirktų. Reklaminė informacija labiausiai veikia emocijas, mintis, jausmus ir todėl turi įtakos sprendimams ir poelgiams. Vaikai daro įtaką daugiau nei pusei šeimos pirkinių, todėl būtent vaikai dažnai tampa reklamos adresatu. Vaikai nekritiškai priima informaciją, dažniausiai nė nebandydami gilintis į ją 100 proc., pradeda mėgdžioti autoritetingus asmenis, susižavi jais ir seka jų pavyzdžiu, taip prarasdami savo identitetą. Taip jau ankstyvoje vaikystėje reklama formuoja iškreiptą vaiko savęs vertinimą ne pagal tai, kas jis yra, o pagal tai, ką jis turi ir kokias paslaugas vartoja ar gali sau leisti. Daugelis žmonių pirkimą suvokia kaip būdą patirti malonumą ir pakelti nuotaiką.Nepatenkinti poreikiai, norai(ypač vaikų tarpe) ar negebėjimas naudotis viskuo, negalėjimas pasipuikuoti prieš draugus dažnai gali sukelti nepilnavertiškumo kompleksą, privesti prie neurozės, isterijos, depresijos, net tapti intelektinio atbukimo priežastimi.
Socialinė reklamaŠi reklama sutelkia dėmesį į įvairias visuomenės problemas: rūkymą, alkoholizmą, automobilių saugos diržų segėjimą, net klimato atšilimą ir beprasmį žudymą. Reklama sukrečia, tačiau neretai pakeičia žmogaus požiūrį į tam tikrus dalykus – pamatęs žadą atimančią reklamą apie rūkymą, žmogus susimąstys, kad jis žaloja pats save.Reklamos skleidimo tikslas – keisti žmonių elgseną, vertybes bei ydingą mąstymą ar požiūrį į egzistuojančias aktualias problemas ir raginti juos nelikti abejingais. Socialinė reklama plačiąja šio žodžio prasme reiškia socialinės gerovės, sveikatos stiprinimo, ligų ir žalingų sveikatai įpročių prevencijos propagavimą. Ši reklama orientuota į žmogaus moralę bei elgesį.

TRADICINĖS KINŲ MEDICINOS POŽIŪRIS Į ŽMOGAUS ATSPARUMĄ APLINKAI

Pagal tradicinę kinų mediciną, harmoningam žmogaus gyvenimui bei sveikatai įtaką daro trijų rūšių energijos arba Qi, kurias jis arba atsineša gimdamas arba įgyja gyvendamas. Tai yra paveldimosios, įgytosios energijos ir psichinė arba mentalinė energija. Toliau trumpai aptarsime šias energijas ir jų svarbą žmogaus sveikatai.

Paveldimosios energijos:

  1. Originalioji, kilmės arba dangiška energija YUAN QI
  2. Tėvų arba chromosominė energija ZONG QI

Atrodytų aplinkos sąlygos lyg ir neturėtų turėti įtakos šiai energijai, tačiau š energija turi ryšį su mūsų chromosomomis – genetine informacija; žinoma, kad apie 8 proc. mūsų turimų genų yra virusų kuriais jau yra persirgę mūsų protėviai, genetinio kodo fragmentai. Genus labai stipriai veikia mintys. Kai mąstymas negatyvus, blogi genai, nešantys paveldimus susirgimus gali suaktyvėti, Ir atvirkščiai – pozityvus mąstymas slopina bloguosius genus.

  • Energija tarpininkė, seksualinė, dvasiškai jautri energija JING QI

Ši energija dalyvauja visoje žmogaus veikloje. Ji išjudinama ką nors veikiant su meile, nusiteikus pozityviai. Šios energijos išjudinime dalyvauja jutimo organai – energija išjudinama per vaizdą, skonį, aromatą, klausą, lietimą. Iš šios energijos gimsta emocijos, o vėliau – jausmai. Energija turi būti nukreipiama pozityvia kryptimi ir gali būti išreiškiama per įvairias veiklas, meną, sportą. Neteisingai naudojant energiją galimas greitesnis senėjimas, ligos.

Įgytosios energijos:

  1. Mitybinė energija, YONG QI, susidedanti iš

Kvėpavimo (dangiška mityba);

Materialaus maisto (žemiška mityba);

Jausmų, emocijų (žmogiška mityba);

  • Sargybinė energija WEI QI, atitinkanti imuninę energiją vakarų medicinos požiūriu; Ją taip pat maitina:

Kvėpavimas – kuo kvėpuojame, ar būname lauke?

Maistas – ar mūsų mityba pilnavertė?

Kokia mūsų emocinė būklė? Valgant maistą streso, ypač lėtinio, būsenoje, ar valgant paskubomis, simpatinės nervų sistemos išskiriami hormonai slopina virškinimą. Taip yra todėl, kad stresui įveikti ši sistema turi tik kelis scenarijus – sustink, bėk, kovok ir energija nukreipiama tik vienam kuriam iš jų realizuoti, o ne maisto virškinimui. Psichoemocinė būklė apskritai turi didžiulę reikšmę imunitetui, nes WEI QI saugoma širdyje, o širdis –organas susijęs su jausmais.

Psichinė arba mentalinė energija SHEN QI.

Ši energija turi abiejų pirmųjų grupių komponentų ir apima pojūčius, emocijas, jausmus, mintis, idėjas, protą, logiką, racionalumą, nuotaikas, humoro jausmą, jo sielą.

Kiekvieno žmogaus SHEN yra skirtinga. Ji atsispindi žvilgsnyje, ją galima matyti per kūno kalbą.

Shen yra gaminama visuose penkiuose mūsų kūno organuose (inkstuose, kepenyse, plaučiuose, kasoje/blužnyje ir širdyje). Dienos bėgyje per jutimo organus gauname labai daug informacijos, kuri, kartu su mitybine energija (oras, maistas) nukeliauja į penkis žmogaus organus. Nakties metu kiekvienas organas gamina jam skirtą psichizmo dalį. (širdis atsakinga už džiaugsmą, inkstai – atsakingumą, kepenys – ryžtingumą, kasa/blužnis – mąstymą, plaučiai – prisiminimus). Gamybą prižiūri WEI – sargybinė energija. Visa pagaminta psichinė energija kanalu tarpininku keliauja į širdį ir ten turėtų būti nuspalvinta džiugesiu.

Dieną SHEN cirkuliuoja kartu su WEI paviršiniais kūno kanalais, ir palaiko žmogaus imuninę sistemą. Jei žmogaus SHEN yra stabili (psichika, energija), neįmanoma, kad žmogus susirgtų; Mes kvėpuojame ne tik oru, bet sugeriame ir aplinkoje esančias emocijas. Įkvepiame kitų žmonių emocijas, mintis; pabuvę aplinkoje kur tvyro pyktis, nerimas, jaučiamės blogai; ypač vaikai. Jei SHEN išbalansuota (stresas, blogos emocijos miego trūkumas, konfliktai ir pan.) imunitetas  susilpnėja; kai SHEN prislėgta, susilpnėja ir WEI – tuomet gali atsirasti visokios ligos. Palaikant stiprią SHEN yra stipri ir WEI energija – nebaisios ligos ar virusai. Sušlubavus SHEN mus gali pulti kas tik nori.

Pagal vakarų mediciną psichinė sveikata formuojasi visą gyvenimą:

  1. Dar mamai besilaukiant kūdikio  – kokia buvo mamos psichika;
  2. Nuo 0 iki 2-3 metų patirti įvykiai atsispaudžia psichikoje programų pavidalu – svarbu ar formuojantis vaiko adaptaciniams mechanizmams jis jautėsi saugus, mylimas.
  3. Visą likusį gyvenimą ir priklauso nuo mitybos, kokybiško miego, judėjimo ir fizinės veiklos, žmonių tarpusavio santykių, religinės, kultūrinės, socialinės, politinės, ekonominės aplinkos ir t.t..

Pagal TKM bet kuri užsistovėjusi emocija sutrikdo QI ir kraujo tekėjimą žmoguje ir jį susargdina. Ligas sukelia 7 emocijos: pyktis, susijaudinimas, nerimas, liūdesys, baimė, sumišimas, per didelis džiaugsmas. Ilgai būnant kokioje nors emocijoje tai arba supančioja Qi (sutrikdomas tekėjimas) arba ją išsekina. Sutrikus SHEN, sutrinka ir WEI; tuomet žmogų gali susargdinti bet kas.

Kad išsaugotume SHEN energiją harmoningą, reikia:

Adaptuotis prie aplinkos, sezonų, paros ritmų;

Laikyti ir palaikyti aplinką draugiška – būti pozityviems;

Jaustis vertingam toks, koks esi – būti savimi ir tuo džiaugtis.

APIBENDRINIMAS MASINĖS INFORMACIJOS PRIEMONIŲ ĮTAKA ŽMOGAUS SVEIKATAI

KartaApibūdinimasPoveikis pagal Vakarų medicinąPoveikis pagal Kinų mediciną
X (1964-1983)Moto – judėjimas į priekįAtrofuojasi skersaruožiai raumenys Kaulinis audinys turi mažiau kalcio Prastėja fizinis pajėgumas, sutrinka motorinių funkcijų vystymasis Sutrinka medžiagų apykaita Daugėja nutukusių žmonių Vystosi stuburo iškrypimai Daugėja susirgimų nervų, širdies ir kraujagyslių ligomis Nerimas Nemiga/miego trūkumas Streso simptomai Gali išsivystyti skaitmeninė silpnaprotystė (demencija) Regėjimo sutrikimai Galvos skausmai Pasaulis matomas kaip priešiškas ir nesaugus Neurozės ir nepilnavertiškumo kompleksas Depresija  Nuolat akcentuojama neigiama informacija veikia mintis, o negatyvus mąstymas gali suaktyvinti genetines ligas (tėvų arba chromosominė energija)   Seksualinė, dvasiškai jautri energija, dalyvaujanti visoje žmogaus veikloje, veikiant neigiamai informacijai bei pasaulį matant kaip priešišką, gali likti neišjudinta/blokuota.   Renkantis produktus reklamos įtakoje gali suprastėti mityba – gausime mažiau mitybinės energijos iš maisto   Neigiamos emocijos, agresija, trauminio ir smurtinio turinio žaidimai, blogų naujienų sutirštinimas blogina psichoemocinę būseną ir dėl to silpsta mitybinė, sargybinė ir mentalinė energija – silpnėja imunitetas   Sutrikus miegui, esant nerimo būklėje, laikant aplinką nedraugiška, save vertinant blogai sutrinka psichinė (mentalinė) energija, o kartu su ja silpsta ir sargybinė žmogaus energija – žmogų gali pulti bet kokios ligos ar virusai.  
Y (1984-2003)Interneto ir socialinių tinklų vaikai
Z (2003-2010)  Google ir Facebok karta
Alfa (nuo 2010)Technologiškai raštingiausia karta

Kuo labiau nuo technologijų yra priklausoma karta, tuo stipresnį neigiamą poveikį sveikatai tos kartos žmogus gali patirti. Todėl yra labai svarbu riboti prie įrenginių leidžiamą laiką, užsiimti sportu, kitomis veiklomis. Ne mažiau svarbu bet kokiai amžiaus grupei ugdyti kritinį mąstymą, kuris padėtų analizuoti ir vertinti situaciją informacinėje erdvėje. Skaitmeniniame pasaulyje vaikų naudojimasis informacinėmis technologijomis ateityje tikėtina tik augs. Todėl labai svarbu yra lavinti skaitmeninį raštingumą bei įgūdžius, kad naujosios technologijos ne taptų problema sveikatai, o leistų žmonėms palaikyti gerus tarpasmeninius santykius, skatintų kūrybingumą ir saviraišką.

Šaltiniai:

  1. Apie informacinio nuovargio sindromą, skaitmeninę priklausomybę ir jų įtaką sveikatai. Publikuota: 2017 lapkričio 30; https://www.silutesetazinios.lt/91194/apie-informacinio-nuovargio-sindroma-skaitmenine-priklausomybe-ir-ju-itaka-sveikatai/
  • Kasdien susiduriame su 174 laikraščių informacija;2020.02.11.http://www.manosveikata.lt/lt/aktualijos/naujienos/kasdien-susiduriame-su-174-laikrasciu-informacija
  • Kaip išlaikyti šaltą protą (dez)informacijos amžiuje?31 kovo, 2020. Atvira ir saugi Europa. http://www.gyvenimas.eu/2020/03/31/kaip-islaikyti-salta-prota-dezinformacijos-amziuje/
  • Danutė Gailienė. Žiniasklaida  nuodija? Kovo 1 d., 2010; http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2010-03-01-danute-gailiene-ziniasklaida-nuodija/41203
  • Reklaminių akcijų įtaka mūsų sveikatai, 2014, Liucija Urbonienė; http://www.smlpc.lt/index.php?sid=145&tid=3300
  • Statistikos departamentas. https://osp.stat.gov.lt/informaciniai-pranesimai?articleId=7604790